E-frikort
Tjänsten e-frikort är en digital hantering av högkostnadsskydd för besök i den öppna hälso- och sjukvården inom Region Gävleborg. E-frikort förbättrar servicen till invånarna och förenklar administrationen av högkostnadsskydd för vårdgivare.
Det finns en övre gräns för hur mycket en invånare behöver betala för besök i den öppna hälso- och sjukvården under en period på tolv månader. Det kallas för högkostnadsskydd. När beloppet för högkostnadsskydd är uppnått får invånaren ett frikort som är giltigt under resten av tolvmånadersperioden, räknat från det första besöket.
Tjänsten underlättar för personal som kan se direkt i frikortssystemet om en invånare har frikort eller hur mycket som återstår till frikortsnivån. Summan av invånarens patientavgifter från de regioner som är anslutna till tjänsten visas för den senaste tolvmånadersperioden.
Alla vårdgivare med behörighet i tjänsten e-frikort har själv ansvar för att registrera besöksavgifter i e-frikort, vilket underlättar för patienter och vårdgivare. Rättelser av patientavgift ska göras hos den vårdgivare som registrerat avgiften.
Region Gävleborg återbetalar inte överdebiterade avgifter för andra vårdgivare, privata och andra regioner.
Kom igång med tjänsten
Här hittar du som är privat vårdgivare instruktioner för hur du kommer igång med tjänsten för e-frikort och hur du hanterar högkostnadsskydd.
Välj mellan två sätt att registrera
Privata vårdgivare kan antingen registrera patientavgifter i webbapplikationen för e-frikort eller integrera sitt kassa- eller journalsystem med tjänsten. Den digitala hanteringen förenklar administrationen kring högkostnadsskydd och frikort.
Registrera högkostnadsgrundande avgifter i webbapplikationen för e-frikort
I webbapplikationen för e-frikort kan du logga in och registrera patientavgifter samt se om patienten har frikort.
Registrera högkostnadsgrundande avgifter via integrerat kassa- eller journalsystem
För registrering av högkostnadsgrundande avgifter kan privata vårdgivare även integrera sina kassa- eller journalsystem med tjänsten för e-frikort.
Inom Region Gävleborg används SITHS-kort för att komma åt e-frikortstjänsten. SITHS-kort är en elektronisk tjänstelegitimation och identitetshandling som säkert identifierar användaren.
Vårdgivare som ska registrera in patienters uppgifter i e-frikort måste finnas upplagd i HSA-katalogen med en vårdgivare och vårdenhet. Du som ska registrera avgifter måste ha ett medarbetaruppdrag kopplat till dessa vårdgivare.
Har man då exempelvis en delad reception mellan olika vårdgivare behöver personerna i kassan ha ett medarbetaruppdrag på alla vårdgivare man registrerar åt.
Beställa SITHS-kort och ordna behörighet
Du som redan har SITHS-kort hos en leverantör
Du ska vända dig till den leverantör som levererat ditt kort för att ordna rätt medarbetaruppdrag och behörighet gällande tjänsten e-frikort.
Du som varken har SITHS-kort eller behörighet
Du kan beställa denna service av en privat leverantör som ger ut SITHS-kort och administrerar HSA-katalogen för privata vårdgivare. Leverantören ska ordna rätt medarbetaruppdrag och behörighet gällande tjänsten e-frikort.
Ombud för SITHS och HSA finns via länken HSA Katalogtjänst – Inera.
Signera anslutningsavtal och personuppgiftsbiträdesavtal, PUB-avtal
Privata vårdgivare som vill ansluta till e-frikort behöver upprätta ett anslutningsavtal och personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med Region Gävleborg.
För PUB-avtal och anslutningsavtal kontakta Ekonomiservice på e-post: fakturafragor@regiongavleborg.se.
Driftsättning och utbildningsmaterial
När du har SITHS-kort och HSA-ID med rätt medarbetaruppdrag och HSA systemroll ska du läsa utbildningsmaterialet nedan.
Webbaserad utbildning – e-frikort
För anslutning kontakta CGI
CGI är Region Gävleborgs leverantör av e-frikortstjänsten, kontakta CGI via e-post support.efrikort@cgi.com.
Privata vårdgivare kan även integrera sina kassa- eller journalsystem med e-frikorttjänsten för registrering av högkostnadsgrundande avgifter.
Kontakta systemleverantör för anslutning
Den privata vårdgivaren behöver kontakta sin leverantör för att få hjälp med att ansluta mot e-frikortstjänsten. Leverantören kan ta ut kostnader för anslutningen. Om leverantören behöver support kan de kontakta CGI som är Region Gävleborgs leverantör av e-frikortstjänsten. Kontakt via e-post support.efrikort@cgi.com.
Det finns redan färdiga integrationer mot vissa kassasystem och journalsystem. De privata vårdgivare som använder något av dem behöver bara konfigurera sitt system och genomföra tester. Det gäller exempelvis följande system:
- SG-X
- Clinicbuddy
- Webdoc
- PriComp
- J4
- Wkassa
- Ally Medical
- Rehab II
- PBM-Sara
- T4
- Spinalo.
Beställa SITHS-kort och ordna behörighet
Kassasystem och journalsystem kan kräva inloggning via SITHS-kort. Du kan beställa denna service av en privat leverantör som ger ut SITHS-kort och administrerar HSA-katalogen för privata vårdgivare.
Leverantören ska ordna rätt medarbetaruppdrag och behörighet gällande tjänsten e-frikort. Ombud för SITHS och HSA finns via länk HSA Katalogtjänst – Inera.
Signera anslutningsavtal och personuppgiftsbiträdesavtal, PUB-avtal
Privata vårdgivare som vill ansluta till e-frikort behöver upprätta ett anslutningsavtal och personuppgiftsbiträdesavtal, PUB-avtal, med Region Gävleborg.
För PUB-avtal och anslutningsavtal kontakta Ekonomiservice på e-post: fakturafragor@regiongavleborg.se.
Driftsättning och utbildningsmaterial
När du har SITHS-kort och HSA-ID med rätt medarbetaruppdrag och HSA systemroll ska du läsa utbildningsmaterialet nedan.
Webbaserad utbildning – e-frikort
För anslutning kontakta CGI
CGI är Region Gävleborgs leverantör av e-frikortstjänsten, kontakta CGI via e-post support.efrikort@cgi.com.
Kundtjänst frikortsfrågor
centralkassan@regiongavleborg.se
026-15 51 20 (måndag–fredag 8.00–12.00)
Frågor angående anslutning till tjänst samt PUB-avtal och anslutningsavtal
fakturafragor@regiongavleborg.se
Teknisk support tjänsten e-frikort
Teknisk support vid integrerat kassasystem
Kontakta din systemleverantör.