Patientkontrakt

Regeringen och Sveriges kommuner och regioner har kommit överens om att införa patientkontrakt. Ett patientkontrakt är en sammanhållen planering över patientens vård- och omsorgskontakter, utifrån individens unika behov

Patientkontraktet utgår från patientens behov av samordning. En sammanhållen planering är särskilt angelägen för patienter med omfattande vårdbehov och med många olika vårdkontakter.

Ett patientkontrakt är patientens individuella plan över alla sina vårdinsatser. Planen utgår från vad den unika personen tycker är viktigt, och vad hen själv kan ansvara för i sin vård. Det skapar förutsättningar för en mer personcentrerad vård.

Patientkontraktet är en överenskommelse som vården och patienten utformar tillsammans. Relationen mellan patienten och vården bygger på samarbete och gemensamt ansvar.

Patientkontraktet ska vara synligt för patienten och alla berörda vårdgivare (efter samtycke) och kunna ses på NPÖ, samt på 1177.se.

Syftet är att patienten ska:

  • få en överblick över all sin vård
  • veta sitt nästa steg
  • veta vem hen ska vända sig till
  • uppleva att det är enkelt att ta kontakt med vården
  • vara delaktig i att utforma planen genom att få möjlighet att uttrycka vad som är viktigt för just hen, och vilka mål hen vill sätta för sin vård
  • få tydlig information om vad hen själv ansvarar för i vården
  • känna sig trygg i vården

Region Gävleborg har tagit fram en handlingsplan för införandet av patientkontrakt i samverkan med länets kommuner. Handlingsplanen är ett levande dokument som kommer att uppdateras i takt med utvecklingsarbetet kring patientkontrakt.

Mer om patientkontrakt hos Sveriges kommuner och regioner (SKR)