Vid kontakt med företagshälsan genomförs en kunddialog. Den kan genomföras via telefon, digitalt eller ett fysiskt möte och kan ske vid ett eller flera tillfällen.
Första kunddialog
Har du kontaktat företagshälsans kundmottagning ringer en arbetsmiljökonsult upp dig för att påbörja kunddialogen.
I den första kunddialogen identifieras behov och önskemål.
Fördjupad kunddialog
Utifrån den första kunddialogen fördelas uppdraget vidare till en arbetsmiljökonsult. Du blir kontaktad av arbetsmiljökonsulten för en fördjupad kunddialog kommande vecka.
I den fördjupade kunddialogen diskuteras syfte och mål med eventuell insats och vilka förutsättningar (tid, resurser, etc.) som finns. Ni diskuterar även hur nuläget ser ut i verksamheten och om eventuella insatser har gjorts tidigare och resultat av dessa.
Uppdrag
En kunddialog leder inte alltid till ett uppdrag för företagshälsan. Kunddialogen kan exempelvis vara ett tillräckligt stöd för chef att jobba vidare med det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Eventuellt uppdrag påbörjas vanligen cirka 3–4 veckor efter den fördjupade kunddialogen. Beroende på uppdragets karaktär kan en del insatser påbörjas senare.