Nea Landin

Kulturstipendiat 2021 – Nea Landin, dans och crossmedia

Vad betyder det för dig att
få det här stipendiet?

Mycket! Det ger mig möjlighet att karva ut mer tid till att förverkliga mina projekt. Jag kan också investera i viss utrustning och ta in kollegor. Att stödet kommer hemifrån är förstås extra roligt, det känns härligt att bli backad av sin hem-region!

Blev du förvånad att du fick det?

Ja, glatt överraskad, det är ju många som söker. Det är kul att få stipendiet just för dans och crossmedia, att uppmuntras i undersökandet av mötet mellan dans och de digitala systemens strukturer.

Hur har ditt arbete påverkats av pandemin?

Det har det. Jag jobbar ju som dansare och vissa produktioner har flyttats fram. Men pandemin har även givit mig tid till att studera nya verktyg, som till exempel programmering, vilket ju öppnat upp en hel värld av möjligheter och idéer att fördjupa sig i.

Vad betyder kultur för dig?

Många saker men jag gillar särskilt definitionen ”odling”. Den kräver ett ständigt omseende, utforskande av och lärande för att växa. Så även min egen praktik. För mig bygger kultur på en blandning av lekfullhet, öppenhet och omhändertagande.


Motivering till kulturstipendiet

Nea Landin är en ung dansare och koreograf från Bollnäs. Hon är utbildad på Balettakademien Stockholms yrkesdansarutbildning och på Dans och Cirkushögskolan vid Stockholms konstnärliga högskola. Hon är verksam i Stockholm och på olika Europeiska scener, men gör återkommande samarbeten med andra inom dansvärlden i Gävleborgs län.

Nea Landin läser just nu en kurs i programmering för konstnärer på Konstfack och vill fördjupa sig i datorgenererad koreografi med scoresystem. Hon har ett ambitiöst, fantasifullt och innovativt förhållningssätt till hur hon arbetar med danskonsten och för ofta in filosofiska frågor om meningsskapande i sina verk. I sin ansökan beskriver hon en önskan om att arbeta i en korsning där fysisk danskonst möter dataprogrammeringens digitala sfär. Att utforska möjligheterna för koreografiskt arbete med stöd av vår pågående digitalisering säger hon själv både har en pedagogisk ansats men också poetisk då resultatet kan bli ”knäppt och roligt men också brutalt och hjärtskärande” och kräver visst medskapande av betraktaren. Nea vill därmed skapa möjligheter för personer som inte vanligtvis tar sig till teatrar eller museum att ta del av interaktiv konst.

Region Gävleborg tilldelar Nea Landin kulturstipendium för att uppmuntra henne att fortsätta utforska mötet mellan det konstnärliga kroppsspråkets poesi och de digitala systemens strukturer med förhoppning om många spännande verk i framtiden.