”Ungefär 80 % av mina patientmöten är digitala nu”

Sofia Johansson arbetar som kurator på Gävle sjukhus. När pandemin startade togs de första stegen med att digitalisera vården och många patientbesök styrdes om till Skypemöten. Nu används Min vård Gävleborg istället. Här berättar Sofia om sina erfarenheter.

Vilka funktioner använder du i Min vård Gävleborg?

Digitala besök. Den asynkrona chatten har jag endast använt för en patient som inte kan tala. Vi har kommit överens om att chatta så att vi kan prata med varandra på det sättet istället.

Vilka fördelar upplever du med digitala besök?

Vi slängdes ju in i att ha digitala möten för två år sedan när pandemin startade. Då började vi använda Skype när det blev svårt att träffa patienterna. Nu kör jag helt och hållet Min vård Gävleborg. Det funkar mycket bättre. Det är bättre uppkoppling och det är sällan avbrott i ljud och bild. Patienterna tycker också att det är mycket enklare att koppla upp sig i Min vård Gävleborg än Skype. Även för teknikosäkra har det fungerat bra.

Fördelen är att folk slipper åka. Jag har många reumatologpatienter och tidigare hade jag mycket avbokningar. Det har jag nästan aldrig nu för tiden. Blir patienten för trött eller har för ont så orkar den inte ta sig till sjukhuset. Med digitala besök tar det inte en massa energi för patienten att ta sig till vården och det har underlättat mycket.

Jag jobbar också i externa stroketeamet med hembesök. Det tar tid att åka runt till folk. Nu har vi provat med digitala besök med dessa patienter. Jag trodde verkligen inte att det skulle fungera att ha videobesök med hjärntrötta patienter men det har faktiskt fungerat jättebra. Vi har kunnat träffats oftare genom videobesök än om jag skulle ha rest till dem.

Det är otroligt förmånligt att kunna erbjuda våra patienter digitala besök. Det tar mycket tid för dem att ta sig till oss.

Hur har patienterna regerat när du föreslagit digitala besök?

En del har tyckt att det har varit jobbigt eftersom de är ovana med videosamtal. Men under pandemin har vi egentligen inte haft så många alternativ. Jag vill inte utsätta patienterna för risken att bli smittade och det har jag också berättat för dem. Kan inte ett videobesök vara ”nästbäst” har jag frågat mina patienter och då har många varit villiga att prova. För vad är det värsta som kan hända egentligen? Att det strular och att jag behöver ringa patienten istället? Då har de flesta blivit lugnade och vågat prova.

Vad tycker dina patienter om de digitala besöken?

Jag har nästan bara fått positiva reaktioner. De tycker att det är skönt att ha möjlighet att ta mötet i lugn och ro hemma eller i något avskilt rum på jobbet.

En av mina patienter kunde inte åka till sjukhuset på grund av sjukdom. Men behovet av att mötas tog över rädslan att ta sig in i den digitala världen. I efterhand frågade jag vad hon tyckte. Hon svarade att det blev mycket bättre och att hon tidigare varit helt slut dagen efter besök till sjukhuset. ”Jag vill ju hellre träffa dig så här vid köksbordet” var den spontana reaktionen.

En annan patient tycker att det är jobbigt att se sig själv i det lilla videofönstret under samtalet. Men att video ändå är bättre än telefonsamtal.

Hur många av dina patientbesök är digitala?

Jag skulle säga att ungefär 80 procent av mina möten med patienter är digitala nu.

Vad finns det för nackdelar med digitala besök?

Nu när jag vant mig så ser jag inga nackdelar. Ibland kan det vara bra att träffas på riktigt första gången för att patienterna ska känna sig mer trygga digitalt.

Det som inte riktigt funkar med digitala besök är om patienten har nedsatt hörsel. Eller om någon är väldigt ledsen eller i kris. Man måste vara lyhörd för hur det kan bli. Jag brukar alltid frågar mina patienter vad de tycker, det är viktigt att de tycker att det fungerar bra.

Samtidigt så har vi ju de senaste åren lärt oss att hålla avstånd från patienterna. Nu upplever jag nästan att videobesök är bättre än fysiska möten eftersom patienten ändå inte kan se mig ordentligt under munskydd och visir.

Har du jobbat hemma med Min vård Gävleborg?

Ja och det är ytterligare en fördel, att det möjliggör ett flexiblare arbete. Jag har tagit emot många patienter i Min vård Gävleborg hemifrån. Men man måste se till att ha en bra bakgrund och att kunna stänga dörren om sig. 

Men blir det samma sak med ett digitalt besök?

Ja, jag tycker ändå att det blir ett fullgott samtal. Med video får man ju en tydlig bild av hur patienterna mår. Vid digitala besök blir det kanske att man kommer in snabbare på samtalsämnet. Vid fysiskt besök hinner man småprata mer när man hänger av sig jackan och så där. Samtidigt så har tekniskt strul, som jag upplevt främst med Skype, också varit ett sätt att lära känna varandra. Strul behöver inte vara negativt om man inte tar det negativt. På något sätt blir man mänsklig då.

Läs mer om Min vård Gävleborg