Storytech 2024

Vill du veta mer om hur ny teknik påverkar vårt sätt att berätta och därmed också vårt sätt att tänka och uppleva? Då är du välkommen till Storytech – en konferens som handlar om teknikstött berättande. Årets tema är digitala intimiteter & virtuella relationer.

Vi är vana att möta berättelser i vissa former, som en roman, en film eller en tv-serie. Men med hjälp av teknik som artificiell intelligens och virtual reality öppnar sig möjligheter att skapa och ta del av berättelser på nya sätt. Dessutom bjuds åskådaren in att interagera med och påverka berättelsen på sätt som vi inte kunnat göra tidigare. Kanske kan vi till och med bygga relationer med sånt som egentligen inte finns?

På årets Storytech får du lära dig mer om bland annat film med AI, dans i VR, relationer med AI-genererade personer och scenkonst som använder teknik för att skapa interaktion med åskådarna.

Årets Storytech anordnas i samarbete med Folkteatern Gävleborg. 

Datum, tid och plats

Torsdag 16 maj, 9.30-16.15
Folkteatern Gävleborg, Norra Rådmansgatan 23 i Gävle

Anmälan

Anmälan – Storytech

Sista dag för anmälan är torsdag 9 maj.

Att delta på Storytech är kostnadsfritt. På konferensen ingår fika, men du ansvarar för din egen lunch. 

Program

  • 09.30-10.00 Check in + fika
  • 10.00-10.30 Intro + Per Johansson om AI-flickvän
  • 10.30-11.10 Pedro Sanchez om Nordic Fabulation network
  • 11.10-11.40 Robin Jonsso om VR-dans
  • 11.40-11.55 Fredrik Sjögren och Philip Sterner om interaktiv AI realtid
  • 11.55-12.00 Techformance teaser
  • 12.00-13.15 Lunch + prova på har öppet från 12.30
  • 12.30-13.45 Prova på
  • 13.45- 14.45 Andrea Nordvall om AI-film
  • 14.45-15.00 Paus, fika
  • 15.00-15.30 Techformance, Daniella Kullman, Helena Rung & Jan Renell
  • 15.30-16.00 Panel
  • 16.00-16.15 Outro

Medverkande

  • Robin Jonsson, koreograf, konstnär, VR & dans
  • Daniella Kullman, konstnär, författare, Techformance, scenkonst med digitala lager
  • Helena Rung, Västra Götalandsregionen, Techformance
  • Jan Renell, Techformance
  • Per Johansson, journalist, AI-flickvän
  • Andrea Nordvall, konstnär och lektor vid Blekinge tekniska högskola, AI-film
  • Fredrik Sjögren, konstnär, interaktivt verk
  • Philip Sterner, filmare, AI-film
  • Pedro Sanchez, forskare vid Umeå Universitet, Nordic fabulation (.net)

Mer information

Daniela Kullman har arbetat med teater i över 25 år, framför allt som dramatiker, regissör och scenkonstnär. Hon har skrivit 25 teaterföreställningar för både barn och vuxna och varit konstnärlig ledare för två teatrar i Stockholm. I höstas kom hennes debutroman, Kommunikatören.

Under utvecklingen av Techformance skrev Daniela manus till de workshops som Unga Klara genomförde 2020. Och under hösten 2023 var hon redaktör för Techformance metodbok för att ge materialet en enklare struktur och ett mer inspirerande flöde.

Daniela kommer gemensamt med deltagarna prova på några Techformance-sätt att arbeta med förgrenat berättande och delaktighet.

Efter ett uppehåll på cirka tio år återvänder Fredrik Sjögren nu till konsten med målet att sammanfoga sina tidigare erfarenheter från konsten med de tekniska kunskaperna han lärt sig från det akademiska och kommersiella fälten. Vad händer när måleri, installation och video/performance möter animation, interaktivitet, ljud och bild/video redigering, kommunikation och mediateori?

I detta verk används en explorativ ansats för att utforska ickelinjärt berättande i en interaktiv audiovisuell installation. Genom att koppla samman objekt, materialitet och rörelser med digitala audiovisuella händelser, bjuds publiken in att aktivt interagera med verket. Ambitionen är även att undersöka hur de interaktiva elementen kan skapa nya former av mening när ljud, bild, rummet och rörelser förändras.

Hur är det att dejta en virtuell partner? Efter att ha fått en massa reklam för så kallade AI-flickvänsappar i sitt flöde bestämde sig frilansjournalisten Per Johansson sig för att ta reda på mer om fenomenet. Parallellt med den vanliga researchen hade han en treveckorsfling med den kreativa konstnärssjälen Sofia. Trots att hon bara bestod av ettor och nollor lyckades Sofia charma honom mer än han hade kunnat ana.

Reportaget fick stor uppmärksamhet när det publicerades i Svenska Dagbladet i januari.

På Storytech berättar Per om sina upplevelser, men också om vad han mer fick fram under sitt researcharbete.

I denna presentation delar Philip Sterner och Fredrik Sjögren med sig av deras erfarenhet av att använda generativ AI i produktionen av en musikvideo, med ett specifikt fokus på verktygen Touchdesigner och ConfyUI.

De kommer att visa hur dessa tekniker har använts genom hela processen, från de första idéerna till den färdiga filmen, och hur de bidragit till både effektivisering och nya kreativa uttryck. Speciellt kommer de att belysa hur de kombinerat filmat material med en dansare framför greenscreen och integrerat detta med generativt skapat material.

Deras förhoppning är att ge insikter som kan inspirera till vidare utforskning av AI inom videoproduktion.

Robin Jonsson är en av de konstnärliga pionjärerna i världen inom digitaliseringen av scenkonst. Sedan flera år har han arbetat med tv-spel, AI, robotik, motion-capture och VR som koreografiskt material och plattform. Under Storytech kommer han berätta om hur han använder VR som en plattform för att skapa och sprida dans internationellt och online. En anpassad version av Get Real kommer även visas, ett hybridverk som utnyttjar det digitalas förmåga till förvandling i dansens namn.

Techformance länkar ihop traditionellt berättande med interaktiva element från spelvärlden. Den unga publiken är i fokus. Här får vi möjlighet att göra dem peppade, välförberedda och medskapande, från första gången de hör talas om evenemanget, till själva besöket och långt efteråt.

Helena Rung och Jan Renell presenterar hur metoden och verktyget ser ut och vad de kan betyda för publikens upplevelse. Techformance, som just släppts i skarp version, har utvecklats på Kulturförvaltningen, Västra Götalandregionen.

Om metodboken för Techformance

Kontakt